-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12838 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

اگر مرد نماز صبح و ظهر خود را بلند نخواند و فقط زمزمه كند يا اصلاً زمزمه هم نكند نماز او باطل است؟

طبق فتواي همه مراجع تقليد، بر مرد واجب است حمد و سوره نماز صبح و مغربو عشا را بلند بخواند و اگر عمداً آهسته بخواند نمازش باطل است. و بر مرد و زن واجب است حمد و سوره نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند.(1)

البته ميزان در آهسته خواندن آن است كه جوهر صدا بيرون نيامده و گوش خودش بشنود [در صورتي كه مانعي نباشد] اگر چه كساني كه اطراف اويند صدايش را بشنوند و اما ميزان در بلند خواندن آن است كه جوهر صدا بيرون آمده و از حدّ معمول هم صدايش را بلند ننمايد. (2)

و اگر كسي در خواندن حمد و سوره بيشتر از معمول صدايش را بلند كند، مثل آن كه آن را با فرياد بخواند، نمازش باطل است. (3)













منابع و مآخذ:

1. توضيح المسائل مراجع، ج1، مسأله992 و 993، ص571

2. العروة الوثقي، ج1، في القراءة، مسأله26،27،28

3. توضيح المسائل مراجع، مسأله 996

برگرفته از كتاب احكام عمومي، محمد وحيدي، ج1، ص154





مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.